Green eventing

Lukáš Rychtařík je majitelem hudební agentury a vydavatelství Championship Music. Kreativnímu byznysu v oblasti hudby se věnuje osmnáct let a nám prozradil, jak se do jeho práce a kulturních akcí vůbec propisuje stále větší tlak na udržitelnost. 

Došlo v oblasti pořádání kulturních akcí k nějaké změně za dobu, co se této branži věnuješ?

Oblast promoterství zaznamenává každoročně změny. V Čechách vzniká spousta krásných kulturních akcí, které mají i společenský přesah. Promoteři se zaměřují na celou řadu oblastí, jak zefektivnit celý proces uspořádání akce pro lidi, jak si poradit s odpadem, jak ho vygenerovat méně nebo se zaměřit na lokální aspekty.

Jak konkrétně se v promoterství odráží udržitelné tendence?

Promoteři si stále více uvědomují dopad své práce, není jim lhostejné, co se stane poté, co na jejich akci dorazí a pak z ní odjede tisíce, kolikrát i desítky tisíc lidí. Projevuje se to např. v oblasti odpadového hospodářství, ale čím dál častěji se otvírají i nové oblasti, jako je energetika, stravování a podobně.  Kde naopak vnímám stále ještě rezervu, je apel na dopravu a obecně vysvětlení návštěvníkům, že to, jak na kulturní akci pojedou, je klíčové z pohledu na její udržitelnost. Náklady a ekologická zátěž z této oblasti jsou zpravidla vždy největší.

Nakolik zákaz jednorázových plastů ovlivnil fungování kulturních akcí?

Na trhu se objevily ekologičtější náhrady a jede se dál v jednorázových věcech. U kelímků vnímám dvě cesty. Jedna jsou jednorázové kelímky s řízeným výběrem, jejich následná recyklace a výroba nových. Má to své výhody - odpadají nároky na myčky, převoz velkého množství kelímků na místo akce a z něj. U vratných vícekrát použitelných kelímků zase vidím ne vždy využívaný obchodní potenciál. Ne vždy se musí jednat o obyčejnou věc na zálohu, ale jde s tím pracovat tak, že si lidé kelímek pořídí a rádi si ho pak nechají.

Co je to vlastně green eventing a jak se „zelené eventy“ liší od těch běžných

Osobně vnímám green eventing v tom, že si pořadatel uvědomuje dopady toho, co dělá, není mu to lhostejné a hledá cesty, jak problémové oblasti zlepšovat. 

Jakou nej green akci jsi osobně zažil?

Pravidelně jezdím na Rock for People, kteří se oblasti outdoor green eventingu věnují naplno a baví mě, kam to posouvají. Hledají řešení, které festival posune na špičku v oblasti green eventingu. Neberou festival park jen jako hřiště k uspořádání akce a vydělání peněz, ale chápou potenciál takového místa, to, kolik se skrývá příležitostí např. ve výrobě udržitelné energie, kterou lze na bývalém letišti snadno získat.

Jaké green eventy Tvoje agentura produktovala?

Pořádali jsme dva velké koncerty Bena Cristovao v O2 Aréně, pokaždé pro 15 tisíc lidí. Zejména u toho posledního jsme si tzv. nulu v CO2 stanovili jako jeden z hlavních cílů. Zaměřili jsme se na oblasti stravování, jak ve veřejné sekci, tak pro celý dvousetčlenný tým během dvou dní, na oblast energetiky, dopravy a odpadového hospodářství.

V rámci energie jsme udělali asi největší posun v tom, že jsme zauditovali naši spotřebu během 2 dnů, kdy jsme v O2 aréně byli, a pořídili jsme certifikáty na ekvivalentní objem elektřiny z obnovitelných zdrojů. K mému překvapení se spálilo 2,5 MW a nákup certifikátu nás stál kolem 5000 Kč, což je zanedbatelná částka. 

U jídla je to stále težší, lidé mají svoje návyky a přesvědčovat je k tomu, aby jedli více rostlinně, tudíž ekologičtěji, jde pomaleji. Ale vnímám v tom také posun. 

Jaké jsou Tvoje plány v téhle oblasti?

Bavilo by mě se téhle oblasti věnovat na úrovni poradenství. Máme svou vizi a představy, jak se to dá dělat, zázemí a dlouholeté praktické zkušenosti, tak bych se rád s ostatními o své poznatky dělil a předával zkušenosti dál.

Lukáš Rychtařík, hudební promoter a vydavatel, který k pořádání svých akcí přistupuje udržitelně a zodpovědně. „Při práci mi jde vždy o výsledek a o to, aby se při cestě k němu nemusel nikdo extra přemáhat. Dáváme si záležet na osobním až rodinném přístupu, který nám i našim umělcům nejvíc vyhovuje.

Prohlédněte si také

Výstava: Plasty jako dobrý sluha, ale špatný pán

Výstava: Plasty jako dobrý sluha, ale špatný pán

Víno z PETky? Jde to a má to i své výhody!

Víno z PETky? Jde to a má to i své výhody!