Jelen v tom má jasno

Značka Jelen je zákazníky vnímána jako udržitelná a ekologická. Za svou ESG strategii byla nedávno dokonce oceněna v rámci ESG ratingu Vysoké školy ekonomické, když se v kategorii malých a středních firem umístila na prvním místě. O přístupu značky Jelen jsme si povídali s provozním ředitelem skupiny Schicht Janem Procházkou.

Jaký je současný přístup značky Jelen k udržitelnosti, zejména pokud jde o obaly vašich produktů? 

V rámci udržitelnosti na bázi ESG ratingu jsme byli před několika dny vyhodnoceni Vysokou školou ekonomickou aktuálně mezi TOP 5 společnostmi v kategorii malých a středních společností v ČR za rok 2024. 

Plánujete zavést v oblasti obalových materiálů v příštích měsících nebo letech nějaké inovace? Prozradíte nám jaké? 

Inovujeme v zásadě kontinuálně. V letech 2023 a 2024 došlo díky rozvoji kategorie „pouch“ k redukci spotřeby plastových obalů. Aktuálně pracujeme společně s vývojáři z ALPLA na vylehčení lahve JELEN při současném udržení našeho specifického designu, který nás významně odlišuje od konkurence, nicméně z hlediska snížení gramáže/lightweighting se jedná o skutečnou výzvu. Výsledkem bude redukce plastů použitých v našich obalech v řádu desítek tun ročně. Současně bychom rádi uvedli na trh unikátní typ obalu kombinující výhody pevného tvaru lahve a velmi nízké hmotnosti „pouch“. 

Jakých produktů se týkají? A plánujete je výhledově rozšířit i na další zboží z vašeho sortimentu?

Nyní se soustředíme na vylehčení/snížení gramáže lahví používaných pro naše produkty s tekutým obsahem, tedy prací gely a aviváže. Pracujeme i na projektu Simple One.

Jak proces jejich vývoje probíhal a jak dlouho trval? 

Projekt vylehčení našich lahví byl zahájen zhruba před rokem, design u základní lahve byl nyní dokončen a existují již prototypy. Nyní nás čeká výroba na testovací formě a následně snad již průmyslová výroba. Průběžně i aplikace na další formáty/objemy našich lahví.  

Kdy se mohou zákazníci těšit na prací gely v novém balení? 

Věříme, že nejpozději v polovině roku 2025.

Máte „spočítáno“, o kolik se díky těmto obalům podaří ročně snížit uhlíkovou stopu Vaší společnosti a případně, kolik kg plastů za rok ušetříte? 

Řádově 40 tun v prvním kroku vylehčení. Na hmotnosti jedné lahve se budeme pohybovat v úspoře materiálu o více než 35 %. 

Jaké jsou hlavní výhody těchto nových obalů? V čem budou pro zákazníka jiné?

U nových lahví navíc předpokládáme lepší ergonomické vlastnosti při manipulaci i nalévání gelu z lahve do pračky, současně je lahev navržena tak, aby se eliminovaly zbytky tekutiny uvnitř při úplném vyprázdnění lahve. Obavy o pevnost nejsou na místě, protože zachováváme pevnostní charakteristiky i základní tvar původní lahve, který umožňuje na rozdíl od konkurence skladování bez přebytečné ztráty prostoru (lahve jsou jako „cihly“) a tedy ve skupinové krabici není zbytečně nevyužitý prostor a nepřevážíme tak při distribuci zbytečný „vzduch“.

Zjišťujete si preference Vašich zákazníků, co se týče obalů na detergenty? Neobáváte se jejich reakce na „lehčí“ obal? 

Ano, pracujeme pravidelně se spotřebitelskými průzkumy, které realizujeme každoročně v poměrně velkém detailu spotřebitelského chování a jeho trendů. U mladší generace, v případě značky Jelen nejčastěji u mladých maminek, je důraz na udržitelnost mnohem vyšší nejen u obalu. Proto jsou téměř všechny naše produkty biologicky odbouratelné, což znamená, že se v průběhu 28 dnů rozloží na vodu, oxid uhličitý a minerální soli obsažených látek. Co se týká obalů, je u mladší generace mnohem větší otevřenost k tzv. refillům, tedy náhradním náplním v obalu „pouch“, které lze následně přelít do původní pevné lahve.  Nicméně snažíme se našim zákazníkům všech věkových kategorií nabídnout několik alternativ a možnost volby tak, aby byli s produktem komfortní a současně měli možnost se sami aktivně podílet na udržitelnosti.  U lahví platí, že pokud vývoj děláte skutečně dobře, nedojde při vylehčení lahve ke snížení komfortu ani užitných vlastností pro spotřebitele.

Jakým způsobem spolupracujete s dodavateli, aby i oni dodržovali principy udržitelnosti v rámci dodavatelského řetězce? Vybíráte si je podle tohoto kritéria?

Ano, u surovin je pro značku Jelen nutné vybírat dodavatele, kteří nabízejí biologicky snadno rozložitelné suroviny, protože jiné ani do produktů značky Jelen používat nemůžeme a nechceme. V oblasti obalů nás zajímají inovace, což vede ke spolupráci s těmi, kteří nám pomáhají hledat řešení.  To se týká nejen plastových obalů a pouchů ale i kartonových obalů a krabic, kde jsme s z hlediska udržitelnosti také poměrně daleko. 

Plánujete v budoucnu představit další inovativní produkty nebo balení v rámci své nabídky, které by odpovídaly současným trendům udržitelnosti? Můžete případně uvést, jakým směrem v tomto smyslu uvažujete?

Ano, po vylepšení kartonových krabic, rozvoji obalů „pouch“ a významném vylehčení našich lahví, připravujeme uvedení nového druhu obalu kombinujícího velmi nízkou spotřebu plastu s výhodami zachování tvaru lahve. V případě Jelena dokazujeme, že i značka s dlouholetou historií může udávat trendy nejen v oblasti obalů při současném zachování svých tradičních hodnot.

Prohlédněte si také

ESG v českých firmách

ESG v českých firmách

Zlatá medaile za udržitelnost

Zlatá medaile za udržitelnost