Skromný původ a moc uzávěrů

Uzávěry obalů mají velmi skromný původ, ale důležitou funkci. V době, kdy se jako skladovací a přepravní nádoba používala amfora, měly uzávěry nejrůznější podoby. Zátky a víčka z keramiky, dřeva či korku se utěsňovaly sádrou, hlínou nebo dehtem. Tradiční přístup spočíval tedy v tom, že se v obalu vytvoří otvor a k němu díl, kterým se pak ucpe. Tento prostředek je samozřejmě účinný dodnes a existuje v mnoha variantách. Moderní uzávěry tak jsou mnohdy téměř miniaturními zázraky.

Jaký je lepší?

Znalci vína hovoří o typu uzávěru, jako by to byla otázka víry – přírodní nebo aglomerovaný korek, hliníkový šroubovací uzávěr, skleněná nebo plastová zátka? Zde uzávěr dokonce ovlivnil náš jazyk – pokud je víno "korkové", jeho chuť byla zkažena uzávěrem. Podobná míra rozmanitosti je i u dalšího oblíbeného alkoholického nápoje, piva, které je sycené oxidem uhličitým, a je tedy pod tlakem. Tradiční třmenový uzávěr, který vznikl v roce 1875, nebo běžný korunkový uzávěr pocházející z roku 1892? První z nich je ikoničtější a šetrnější k životnímu prostředí, zatímco druhý je levnější a vhodnější pro kvalitu výrobku. A pak je tu samozřejmě pivo v hliníkových plechovkách s praktickým systémem otevírání pomocí kroužkového tahu, který se poprvé začal používat v roce 1963, nebo v PET lahvích s uzávěrem ALPLA easy-open.

Třmenový uzávěr byl vynalezen v 19. století.

Inovace a ochrana životního prostředí

Ponecháme-li stranou otázku použitého materiálu, jde u uzávěrů především o snadný přístup k obsahu obalu. Podobně jako otvírák na konzervy ve větší míře nahradil nýtovaný kovový kroužek, šroubovací uzávěr na lepených nápojových kartonech odstranil potřebu nůžek k otevření štítového víčka, i když za cenu horšího dopadu na životní prostředí.  EU pevně spojena s obalem (tethered caps). I zde již ALPLA vyvinula praktická řešení a ve spolupráci se zákazníky je realizovala.

Řízený dávkovací uzávěr (CDC) společnosti ALPLA je dobrým příkladem toho, jak lze skloubit ekologičnost a funkčnost. Šroubovací uzávěr s odklápěcím víčkem je snadno recyklovatelný, protože na rozdíl od běžných řešení je vyroben pouze z jednoho materiálu (polypropylenu). Přesto je zaručena dávkovatelnost viskózních náplní.

Aby se zabránilo znečištění životního prostředí, musí být do roku 2024 všechna jednorázová víčka nápojových obalů v EU pevně spojena s obalem (tethered caps). I zde již ALPLA vyvinula praktická řešení a ve spolupráci se zákazníky je realizovala.

Uzávěr ALPLA Tethered Cap Relax lze po otevření lahve přepnout do jedné ze tří poloh.

Praktické řešení

Kovová víčka, šroubovací uzávěry a další typy uzávěrů usnadňují opětovné uzavírání sklenic a lahví. V případě plastových sáčků to bylo možné až v roce 1954 s vynálezem posuvného skladovacího sáčku, který lze díky posuvné liště se dvěma do sebe zapadajícími profily znovu uzavřít a učinit prakticky vzduchotěsným. Jinými slovy, v podstatě se jedná o zipový uzávěr pro skladovací sáčky. Další metody, jako jsou uzávěry na háčky a smyčky, se dnes podobně objevují na komerčně dostupných obalech.

V době digitalizace však uzávěry dokáží mnohem více. "Chytré uzávěry" například uživatelům připomínají, aby vypili dostatečné množství tekutin, vzali si léky nebo včas doplnili mýdlo.

Uzávěr CRC justONE od ALPLA Pharmy je odolný proti otevření dětmi, inovativní a zároveň jednoduchý.

Ochrana a bezpečnost

Moderní uzávěry zajišťují bezpečnost, například tím, že udržují nebezpečný obsah mimo dosah dětí. Dobrým příkladem je uzávěr CRC justONE vyvinutý společností ALPLA Pharma. Díky chytrému konceptu je vstřikovaný plastový uzávěr na léky lehký, ale také šetrný k životnímu prostředí. Uzávěry mohou nabízet i ochranu proti padělání výrobků a manipulaci, například pomocí předem stanovených bodů zlomu, plomb nebo podobných mechanismů, které spotřebiteli okamžitě sdělí, že něco není v pořádku. Uzávěr se může stát bezpečnostním prvkem i během výroby. Při plnění sklenic potravinami vzniká při zahřívání sklenic podtlak, který se projeví typickým praskáním při prvním otevření kovového víčka.

 

Ikonické

Obzvláště dobré uzávěry mohou dokonce dodat obalu status ikony. Kdo by si nepamatoval, jak se při celodenní túře v Rakousku osvěžil limonádou Twist and Drink? PET lahev, která byla na trh uvedena před téměř 50 lety, získala své jméno a zvláštní kouzlo díky otočnému otevírání vhodnému pro děti. Stala se tak nejoblíbenějším dětským nápojem v Rakousku.

Uzávěry na lahvičkách parfémů přitahují pozornost zcela jiné cílové skupiny. Například v případě parfémové vody Angel značky L'Oréal Thierry Mugler je dávkovač vůně dokonale začleněn do designu ve tvaru hvězdy. A chytré je, že se dá znovu naplnit!

Proces otevírání obalů využívání někteří prodejci i jako komunikační a marketingový nástroj. Například v roce 1972 byl v německy mluvících zemích inzerován miniaturní salám BiFi se sloganem "Aufreißen, rausschieben, reinbeißen" ("Roztrhněte, vytlačte a zakousněte se").


Prohlédněte si také

Od prasečího měchýře k novým obalům

Od prasečího měchýře k novým obalům

Triumf plechovek a plast z laboratoře

Triumf plechovek a plast z laboratoře