Udržitelnost v módním průmyslu
Průměrná životnost oděvu se za posledních patnáct let zkrátila o 36 %. Módní průmysl je druhým největším spotřebitelem vody na světě a zároveň je zodpovědný za 20 % veškeré odpadní vody. Textilní výroba má na svědomí pětinu průmyslově znečištěné vody a stejný poměr mikroplastů, které se dostávají do oceánů. Celé odvětví produkuje 10 % světových uhlíkových emisí – to je víc než mezinárodní lety a námořní doprava dohromady.
Alarmující negativní dopad módního průmyslu na naši planetu vedl ke vzniku revoluční úmluvy Fashion Pact o snižování dopadu textilní výroby na životní prostředí, kterou v roce 2019 podepsali zástupci zemí G7 a majitelé 32 módních domů a řetězců.
Hlavními průkopníky kýžených změn jsou oblíbené konfekční značky H&M, adidas nebo Nike. Adidas a luxusní módní dům Prada na začátku roku uvedly společnou limitovanou kolekci adidas for Prada Re-Nylon vyrobenou recyklací plastového odpadu z oceánů a textilních vláken. Samotný adidas přitom několik let spolupracuje s organizací Parley for the Oceans, která bojuje proti znečišťování oceánů. Společně v minulosti nejprve představily tenisky, na které padly právě oceánské plasty, a postupem času odhalily celou sportovní kolekci – od triček až po větrovky.
Švédská společnost H&M se v loňském roce zavázala, že do roku 2030 bude používat 100 % materiálů z recyklovaných nebo jinak udržitelných zdrojů. Na začátku roku představila značka exkluzivní kolekci Circular Design Story, ve které se objevily modely z veganské kůže ze slupek a stonků hroznů, recyklovaný polyester z odpadních plastových lahví, regenerovaný nylon a další inovace, jako je rozpustná nit a podobně.
Značka Nike stojí za příručkou Circularity: Guiding the Future of Design. Designérům v ní odkrývá deset specifických udržitelných principů, které jsou pro Nike při výrobě klíčové. Nejnovější kolekce bot, kterou pro Nike navrhla Billie Eilish, vznikla z veganské nubukové kůže vyrobené z 80 % recyklovaných materiálů a 100 % recyklovaného polyesteru.