UDRŽITELNÝ SUPERMARKET

Kolik jsme ochotní udělat pro záchranu planety a jak to ovlivňuje naše nákupní zvyklosti? 

I na to se zaměřil průzkum veřejného mínění o vztahu Čechů k plastům. Odpovědi respondentů potvrzují, že více než polovina populace opakovaně využívá tašku, kterou si do obchodu přinese s sebou. Necelé tři čtvrtiny dotazovaných by pak neměly větší problém se zálohovým systémem na PET lahve, které hlavně u mladých respondentů představují preferovanou variantu obalu a zároveň velkou část jejich celkového odpadu. Za recyklovaný obal by byly ochotny si připlatit asi tři čtvrtiny odpovídajících, maximálně ale tři korunu.

Jak se k ochraně životního prostředí staví velké supermarkety? Vybrali jsme ty nejzajímavější projekty: 

Tesco balí svou řadu výrobků do 100 % recyklovaných obalů

Více než 4,25 mil. kusů balení rýže a těstovin nakoupí ročně zákazníci obchodního řetězce Tesco. Ten je teď začal prodávat ve 100 % recyklovaných obalech, a významně tak přispívá k úspoře materiálu, který by jinak skončil na skládce. Od loňského jara jsou do plně recyklovaných obalů balené i prací prostředky nebo prostředky pro domácí úklid. Mimochodem, v roce 2019 se Tesco zavázalo, že do roku 2025 bude vyrábět obaly svých produktů z materiálů, které se dají plně recyklovat.

 

Recyklované košíky v Bille

Poměrně rozsáhlou expanzí prochází řetězec Billa. Nejde jen o nové prodejny po celé republice, ale i udržitelná řešení způsobu nakupování. V nově otevíraných prodejnách zavádí recyklované příruční košíky, které obsahují 75 – 95 % recyklovaného plastu. Košíky z recyklovaného plastu mají stejnou nosnost 15 kg a i v ostatních prodejnách postupně nahrazují původní nákupní košíky po jejich dosloužení.

 

Košík vyrábí nové obaly z použitých papírových tašek

Novou technologii zpracování papírových tašek a dalšího papírového odpadu ze skladu na kompostovatelné a recyklovatelné obaly využívá internetový prodejce Košík. Unikátní metodou dokáže rozmělnit papír, a tak vytvořit surovinu pro další recyklaci. Z látky se následně vyrobí krabičky na vajíčka, které může zákazník vyhodit do kontejneru na papír, aby se z něj posléze vyrobila třeba zase papírová taška. A tento proces se může opakovat až sedmkrát. Cirkutašky online supermarketu Košík tak bojují proti papírovému odpadu.

 

Bezobalový Albert

Bezobalový způsob prodeje nabízí svým zákazníkům prodejna Albert na pražském Chodově. Zákazníci zde mohou vybírat a nakupovat z širokého sortimentu suchých potravin či drogistického zboží do speciálních znovuplnitelných nádob. Ty si mohou přinést vlastní nebo využít nabízených zálohovaných uzavíratelných nádob s čipem, který bude v blízké době spárovaný s mobilní aplikací. 


Trend udržitelnosti je v maloobchodním prodeji patrný a správné využívání zdrojů nezbytné pro ochranu životního prostředí. Významnou publikaci, která poskytuje přehled o tom, jak obchodníci a výrobci spotřebního zboží podporují principy cirkulární ekonomiky vydala ECR Community. Obsahuje 18 případových studií – příkladů využití principů cirkulární ekonomiky v oblastech jako jsou obaly, nakládání s odpady, snižování plýtvání potravinami a digitalizace procesů v retailu.