rPET: NEJLEPŠÍ Z OBALŮ

Recyklace je jedním z hlavních pilířů cirkulární ekonomiky a jako nejšetrnější forma likvidace odpadu si zaslouží zásadní pozornost. Nejen o tématu opakovaného používání materiálů v potravinářství jsme si povídali s Janem Daňsou, generálním ředitelem české pobočky společnosti ALPLA, která je předním světovým výrobcem plastových obalů a lídrem v technologiích zpracování a recyklace PET. 

Z celkového množství plastového odpadu se recyklují hlavně PET lahve. Má to nějaká specifika odlišná od recyklace ostatních obalů?
Recyklace nápojových PET lahví do nových „petek“ podléhá velmi přísným hygienickým podmínkám. PET lahve se nejdříve rozdrtí, vyčistí a vyrobí se z nich granulát, který lze pak dál zužitkovat. 

 

Jaké parametry musí splňovat PET lahev, aby bylo možné ji snadno recyklovat zpět do další PET lahve?
V první řadě musí být ze světlého nebo čirého plastu s co nejmenším podílem pigmentů a barviv, zároveň musí být opatřená snadno snímatelnou etiketou. Důraz je kladen i na uzávěr lahve a platí, že obal musí být vyroben z běžných tříditelných materiálů. To vše v sobě zahrnuje termín „design pro recyklaci“.

 

V čem je hlavní výhoda rPETu?
rPET má stejné chemické složení jako PET, takže ho lze opakovaně recyklovat. Díky tomu je momentálně nejekologičtějším materiálem pro výrobu obalů. Používání obalů a dalších výrobků z rPETu šetří přírodní zdroje a vytváří nižší uhlíkovou stopu, což potvrzuje i LCA analýza životního cyklu.

Podle evropské směrnice musí do roku 2025 každá PET lahev obsahovat alespoň 25 % rPETu, v roce 2030 to bude muset být ještě o pět procent víc. Osobně si myslím, že tyto požadavky se budou zpřísňovat a můžeme se dočkat toho, že by některé plastové obaly obsahovaly až
100 % rPETu.

 

Na co se rPET nejčastěji používá?
Nejčastější je jeho využití v potravinářském průmyslu při výrobě potravinových a nápojových obalů. Vyrábí se z něj ale například i obalové fólie nebo komponenty v automobilovém průmyslu a podobně.

 

Zvyšuje se poptávka nápojářských firem po rPETu?
Ano, v roce 2020 jsme v závodě v celkovém objemu výroby zpracovali kolem 17,5 % rPETu, vloni to bylo 20,9 %. Příměs recyklovaného materiálu zatím ale není povinná a zákazníci poptávající obaly s rPET mohou být  dnes cenově trochu v nevýhodě, protože rPET je dražší než původní PET. Pokud však bude muset mít každý ve svém portfoliu minimálně 25 až 30 procent rPETu, je to v pořádku.

 

Jak drahý je rPET z hlediska výroby? A povede legislativa ke zvýšení ceny nápojů?
Určitě ano. Na konci roku 2021 byl rPET 1,5krát dražší než základní materiál. Trochu se to srovnalo a dnes je asi o 40 % dražší. Myslím, že na této úrovni cena zůstane. Vyšší cena zohledňuje například vyšší náklady na sběr a třídění. Technologie zpracování je poměrně náročná, pokud potřebujete získat materiál pro přímý styk s potravinami. Dle úřadu EFSA (European Food Safety Authority) může být použit pro potravinářství rPET, který má max do 5 % původ z nepotravinových PET obalů.

 

Kolik procent tvoří v ceně nápoje obyčejná PET lahev a kolik rPET?
Záleží, kolik použijete rPETu. Pokud použijete 25 procent a surovina je 1,5krát dražší, tak se to dá snadno spočítat. Obyčejná PET lahev tvoří v ceně nápoje v průměru 1 až 2 koruny, ale záleží na řadě faktorů včetně hmotnosti.

 

rPET materiál se v České republice zatím nevyrábí. Plánuje ALPLA otevřít továrnu v Česku, když vidíte, že masivně poroste zájem o tento materiál?
ALPLA v České republice regranulát skutečně nevyrábí. My rPET vyrábíme v našich závodech ALPLA v Rakousku a v Polsku a v České republice v závodě u Benešova ho zpracováváme na lahve. Můžeme také nakupovat surovinu v ČR, je to otázka ceny.

Společnost ALPLA je připravena případně postavit fabriku na rPET i v České republice. Na druhou stranu postavení nových závodů obnáší extrémně vysoké investice oproti možnosti rozšíření našich stávajících závodů v zahraničí, které jsou napojené na zelenou elektřinu a mají o 90 % nižší emise CO2. Jdeme zatím proto touto cestou, ale novým investicím se nebráníme. Nedávno ALPLA koupila novou továrnu na výrobu rPETu v Itálii. Do recyklace je naše firma až do roku 2025 připravena každoročně investovat 50 milionů euro.


Ing. Jan Daňsa nastoupil do rodinné firmy Alpla spol. s r.o. v roce 2017 na pozici country manažera zodpovědného za Českou republiku a Slovensko. Alpla poskytuje svým zákazníků kompletní řešení obalů, zejména v segmentech nápojů, potravin a kosmetiky. Zároveň se Alpla již několik desítek let věnuje i recyklaci plastů a zejména PET, součástí firmy je i několik závodů na výrobu rPET.